Ahad, 21 Ogos 2016

TOL SHAH ALAM RAKYAT TIDAK MAHU MANSUHKAN

Mansuh tol Shah Alam bukanya pemerintah negeri Selangor yang mahu, sebaliknya Umno Shah Alam dan kerana itu Ketua Bahagian Shah Alam Azhari Saari kena cerdik permainan politik bukan sekadar sedap pikul jawatan .

Semasa Umno-BN memerintah Selangor, berapa kalikah pemimpin Umno Selangor desak persekutuan supaya tol dalam selangor dimansuh termasuk yang ada dalam Shah Alam,iaitu Tol Batu Tiga dan Sungai Rasau.Bukankah tiada langsung desakan untuk mansuhkan tol semasa itu?.

Pada waktu pemerintah Umno-BN di Selangor tiada suara pemimpin Selangor mendesak tol dimansuhkan,hanya pembangkang sahaja mencari heboh untuk meraih simpati undi musim pilihan raya.

Setelah Selangor diperintah oleh parti pembangkang barulah ketua Umno Bahagian Shah Alam sebelum Azhari mendesak tol di mansuhkan,paling panas desakan waktu hampirnya PRU 12 dan PRU 13.

Hampirnya waktu PRU13 pembangkang juga desak tol tersebut dimansuhkan bagi mengimbangi desakan dari Umno Bahagian Shah Alam kerana takut hilang sokongan.

Pada kempen PRU13 parti pembangkang Shah Alam menghadapi cabaran getir akibat kebangkitan jentera Umno yang berkobar-kobar semangatnya.

Dengan sebab itu mereka juga turut buat perhimpunan dan bunyikan hon kederaan di kawasan tol Batu Tiga bagi menunjukkan sokongan jika tol dimansuhkan.

Manakala dipihak kerajaan Selangor pula hanya bertindak bersuara menyokong tindakkan penyokong parti mereka yang mendesak tol dihapuskan,

Hasil pendapatan tol dalam Selangor lebih 30% dipulangkan kepada kerajaan Selangor berikutan berdirinya tol dalam tanah Selangor .Dengan lebih 30% peratus itu sudah memadai utuk layan sebahagian masalah rakyat .

Jika benar tol itu membebankan Selangor dan rakyat serta pengguna dikawasan luar ,kenapa Kerajaan Selangor tidak menggunakan kuasanya ,sedangkan tanah negeri dikuasai kerajaan negeri.

Kerajaan Selangor sebelum meluluskan jalanraya bertol dalam tanah jajahan mereka boleh meletakkan syarat supaya lebuhraya baru dibina tidak dibenarkan ada tol,sekiranya pemaju tidak bersetuju projek jalan raya tersebut boleh dibatalkan.

Oleh kerana hasil dari kutipan tol dalam negeri adalah besar,kerajaan Selangor pun membisu seribu bahasa.Jadi kenapa pula Umno Shah Alam nak tunjuk hero,sedangkan hero sebenar adalah kerajaan negeri Selangor.

Ketua Bahagian Shah Alam,Azhari Saari kena cerdik dan jangan tunjuk sangat bodohnya.

Pertamanya harus meneliti apakah seluruh rakyat Shah Alam atau pengundi Shah Alam seramai 99,957 itu bersetuju tol dihapuskan.

Daripada jumlah pendaftar pemilih sah seramai 99,957 yang tidak peduli hal politik atau tidak keluar mengundi seramai 12,015,manakala yang keluar mengundi 87,942.

Pada PRU13 jika Umno-BN dapat tawan Selangor tol tersebut akan ditutup,tapi Umno-BN kalah juga,ini menunjukkan rakyat Shah Alam khasnya Selangor bukanya peduli dengan isu tol.

Dari jumlah keluar mengundi di parlimen 87,942 orang ,70 % dari jumlah itu adalah Melayu,yang melalak supaya persekutuan mansuhkan tol juga adalah Melayu.

Untuk DUN Kota Anggerik pemilih 54,952, pengundi Melayu 70%, Cina 17.0%,India 11.9% selebihnya lain-lain kaum,.Tidak Keluar mengundi 6,327.

Bagi DUN Batu Tiga pengundi berdaftar 45,005,Melayu 70%,Cina 12.4% dan India 17.0%,selebihnya lain-lain kaum.Tidak Keluar pengundi 5,699

Apabila kekalahan berlaku di ketiga-tiga kerusi di kawasan Shah Alam,ada suara mengatakan ia berpunca daripada calon Parlimen Shah Alam orang luar dan rasis dengan orang India,walhal orang India hampir 50% Kota Anggerik undi BN,manakala di DUN Batu tiga begitu juga.

Seramai 12,015 orang tidak keluar mengundi juga 70% adalah Melayu ,apakah mereka ini tidak sokong BN kerana Calon Parlimen Shah Alam Zulkifli Nordin orang luar dan rasis dengan kaum India.

Dengan data yang dibincangkan di atas,jika benar tol batu Tiga dan Sungai Rasau membebankan rakyat kenapa penggundi seramai 87,942 parlimen Shah Alam yang keluar mengundi tidak undi BN.

Sedangkan telah dijanjikan,jika BN perintah Selangor selepas keputusan PRU 13 tol Batu Tiga dan Sungai Rasau akan dimansuhkan.

Kini,jika benar dua tol dalam kawasan Shah Alam itu membebankan rakyat sekitar,kenapa sekarang PAS,PKR,DAP tidak buat perhimpunan depan tol dan bukankah penyokong 3 parti itu suka buat demonstrasi jalanan.

Azahari Saari sebagai ketua bahagian tak usahlah menunjukkan kebodohan,kerana desakan hapuskan tol menunjukkan Umno Shah Alam khasnya Selangor tidak mampu menandingi khidmat parti pemerintah Selangor kepada rakyat.

Untuk pengetahuan Ketua Bahagian Shah Alam,Azhari Saari,Bahawa Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor dan Kumpulan Perangsang Selangor Berhad yang masing-masing memiliki 30 peratus saham dalam syarikat konsesi Lebuhraya KESAS dan 20 peratus dalam syarikat konsesi Lebuhraya SPRINT.

Oleh itu,desak mansuh tol adalah satu pekara bodoh,malah kerajaan Selangor hari ini tidak pernah menghalang pembinaan tol disetiap lebuh raya yang baru dibina dalam tanah jajahan takluknya.
- See more at: http://postselangor.blogspot.my/2016/08/desak-hapus-tolblogger-bantai-ketua.html#.V7okS_krLIU
banner
Previous Post
Next Post

0 ulasan: