Ahad, 21 Ogos 2016

Mohon Pinjaman TEKUN Selidiknya Macam Mohon Beli Senjata Api

Kisah hari ini yang mungkin tak mahu didengar penyokong mana-mana parti politik terutamanya Umno.

Hari ini SELIGI ditanya,wajibkah permohonan TEKUN perlu di sahkan oleh orang Umno, sekurang-kurangnya ketua cawangan,kalau nak kuat lagi sokongan itu perlu disahkan oleh ketua bahagian.
SELIGI faham apa maksudnya,walaupun pada awalnya keliru sama ada apa yang disampaikannya itu soalan atau runggutan.

Apa yang Seligi maklumkan kepada pengadu ,kebiasaanya perlu sama ada pengesahan itu daripada ketua cawangan,ketua pemuda ,puteri,wanita bahagian dan ketua bahagian sendiri.

Hal pengesahan ini bukan sahaja berlaku kepada pihak Umno,ia berlaku juga pada pihak parti pembangkang jika kita mohon sesuatu daripada kerajaan negeri yang diperintah parti pembangkang,tambah penulis.

Panjang ceritnya,apa yang boleh disimpulakn dalam perbualan itu,pengadu tidak puas hati dengan kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri yang diperintah parti pembangkang.

Kerana hak rakyat mesti dikembalikan kepada rakyat tanpa memerlukan soal selidik dari parti manakah rakyat yang memohon bantuan,kerana yang memohon itu bukanya warga Banglades,Pakistan,Burma yang cari makan di negara ini,sebaliknya yang memohon adalah warga negara.

Jika itu terus dijadikan amalan,ia boleh dikira sebagai salah guna kuasa.

Sekiranya setiap permohonan rakyat perlu kepada sokongan orang-orang Umno dan dari parti lain,rasanya perlu diteliti kembali supaya lebih adil.

Setiap peruntukkan yang ada bukan hak milik sebuah kementerian atau jabatan kerajaan,kerana itu semua adalah hak rakyat.

Semasa pemohon perlu pengesahan orang kuat Umno dalam bahagian,apakah  perlu tanya,hang orang parti mana,cawangan mana,bahagian mana,daftar mengundi atau tidak,atau hang undi parti mana pada PRU lepas.kan itu semua soalan yang membuat orang tidak sokong BN.

Sama juga dengan pemimpin pembangkang,kalau mintak pengesahan mereka,sering kali berpesan,kalau dapat apa yang diminta ini,jangan lupa undi parti kita,okey.

Apakah kerajaan persekutuan dan pemimpin Umno bahagian dan negeri ingat semua orang Malaysia orang BN-kah,atau kerajaan negeri yang diperintah parti pembangkang ingat semua rakyat dalam negeri yang ditadbirnya semua orang PAS,DAP,PKR-kah.

Kalau mohon pinjaman TEKUN soal selidiknya macam beli senjata api,rasanya orang-orang atas pagar akan lari habis bila dengar cara gila babi yang ditanya pada pemohon TEKUN yang minta pengesahan dari orang Umno bahagian.


banner
Previous Post
Next Post

0 ulasan: